söndag, 19 november, 2017

Att växa i tro
DSC_0056

Att växa i tro

maj 10, 2017 Publicerad av Kommentera

Femte söndagen i påsktiden

I söndagskväll fick jag köra hem i snöoväder. Bilarna jag mötte var täckta av snö och snöflingor stora som aspblad träffade vindrutan. Vindrutetorkarna fick vissa stunder jobba på högtryck. Jag var på väg hem från Boden och Rörvikskyrkan där jag under våren varit behjälplig med Gudstjänster, bibelstudier och samtal.

Rörvikskyrkan som är en av de första samarbetskyrkorna i Sverige, är just nu utan präst, därför har frågan gått till mig som pensionär, att hjälpa till med de jag kan och vill.

Boden är en stad jag inte ofta annars besöker. När frugan och jag åker norrut är det alltsom oftast Luleå som är vår destination.

Men Boden är en trevlig stad, med otroligt trevliga medborgare, åtminstone de som jag har träffat under våren. I söndags hade vi en så kallad kreativ gudstjänst där vi träffades i smågrupper för att planera gudstjänsten ihop. Barnen hade en egen grupp där drama och sång var deras uttrycksätt.   En grupp hade sången som ämne, en annan hade gestaltning som sitt ämne, åter en annan bönen och så den lilla grupp som satt med mig där vi pratade om bibelordet för dagen.

Från barnrummet kunde vi höra hur barnen tränade på den fina rörelsesången, ”Jag går på livets väg, där kan allting hända”. Det ledde till en fundering kring ämnet som var, ”Vägen till livet”.
En tanke väcktes av en kvinna i gruppen, hon sa,” Vad är det för skillnad mellan Livets väg och vägen till livet? Hon svarade på sin egen fråga genom att säga. ”Skillnaden måste ju vara att vägen till livet det står i en bestämd form men livets väg blir lite hur som helst som hur livet råkar bli”. Jag tyckte att hennes tankar var lysande och belysande hur vi tänker om Gud. Om vi skulle enbart tala i våra kyrkor om livets väg, om hur vi möter ondskan, sjukdomar, svårigheter, kärlek, vänlighet och allt annat som livet rymmer då skulle vilken religon, ism, yoga, mindfullnes eller någon annan livsfilosofi vara likvärdig med det som predikas i våra kyrkor.

Men nu är det inte så, utan vi talar om, VÄGEN TILL LIVET, i en bestämd form. Vi talar om honom som är själva livet och att vi en dag ska få komma till honom i detta nya liv som han har förberett åt oss i sin himmel.

Den kommande söndagens tema är Att växa i tro. Texten är hämtad ur den så kallade ”Jesu översteprästerliga förbön” i Johannes 17 kapitel. Där står det att Jesus ber för sina lärjungar att Gud ska bevara dem och helga dem i sanningen. Guds eget ord är sanning, låter han oss förstå.

Sanningen är det som ska göra oss fria säger han också i ett annat sammanhang. Livets väg, vägen till livet och sanningens väg, kan i bland vara som ett snöoväder som skymmer sikten för oss. Vi blir i bland som förblindade av allt som sker omkring oss att vi inte riktigt kan se vägen. Vägen skulle enligt Jesus vara, att leva i sanningen. Jesus säger att han är vägen, sanningen och livet. Att växa i tro, det är att gå på vägen till livet.

Är din sikt lite grumlig, har du svårt att se vägen, har du svårt att se att du växer i tro? Om du och jag skulle ta och sakta ner tempot en aning, då tror jag att vi kommer att upptäcka, att mästaren Jesus själv, finns där, bakom allt, och ber för oss. Han vill ge våra ögon klarsyn, till att upptäcka sanningen.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman