söndag, 19 november, 2017

Att växa i tro
IMG_1228

Att växa i tro

april 30, 2015 Publicerad av Kommentera

Femte söndagen i Påsktid

 

Elisabeth Sandlund var tidigare ekonomijournalist på Svenska Dagbladet under 25 år. Hon berättar i sin bok Drabbad av det oväntade, hur hon vid sin handikappade dotters konfirmation sommaren 1999 drabbades av Gud. Hon skriver:

Jag hörde ingen röst, såg ingen eldskrift på kapellets träväggar… Men jag uppfylldes av en total visshet.

Hon menar att hon var fullständigt ointresserad av livsåskådningsfrågor i allmänhet och kristen tro i synnerhet, men ändå mötte Gud henne.

Den kända TV profilen, Ingela Agardh, skriver i sin bok, Den största nyheten:

En av dessa många kvällar när jag läste bibeln flyttade Jesus in. Det enda han sa, fullkomligt ljudlöst men mycket tydligt, var: Du behöver inte förstå.

En annan TV personlighet Göran Skytte skriver i sin bok Omvänd:

Gud finns, Gud vill något med mig, jag vill vara en kristen.

Dessa journalister har upplevt hur deras tro har växt, från att vara skeptisk, till att vittna om ett personligt möte med Jesus.

När vi drabbas av det oväntade så omprioriteras våra liv. Vi får en annan livshållning till det som är viktigt eller inte. Elisabeth Sandlund, Ingela Agardh och Göran Skytte drabbades av det oväntade som förändrade deras liv i positiv mening.

I helgens gammaltestamentliga text från Hosea 11 kan vi läsa:

Jag var som den som lyfter upp ett barn till kinden. Jag böjde mig ner och gav dem att äta.

Tron växer i umgänget med Guds ord. När jag läser Guds ord kan det ibland bli som Hosea skriver. Det är som om Gud böjde sig ner och smekte min kind. Ordet från Gud förändrade mitt liv och dessa journalisters liv radikalt.

Vet du att detta Guds ord även kan drabba dig. Jesus säger i en av texterna för helgen. ”Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning”.

Att drabbas av Guds ords sanning, kan bli till ett omvälvande skede i livet. Att växa i tro, är att upptäcka en mångtusenårig sanning, att Gud i Jesus Kristus har gett oss syndernas förlåtelse och evigt liv. Detta är Påskens fantastiska budskap om en uppstånden och levande Kristus.

 

Allt gott önskar jag dig

Gösta Degerman