måndag, 20 november, 2017

Den kämpande tron
002

Den kämpande tron

mars 9, 2017 Publicerad av Kommentera

Andra söndagen i fastan 

Nästan varje vecka får jag ett brev från en organisation som kallar sig för ”Martyrkyrkans vänner”. Det är en organisation som samlar information från många olika källor där just förföljelsen av de kristna står i centrum. Där får jag veta hur svårt många kristna har det runt om i vår värld.

Jag minns att som nykristen 20 åring kittlade det mig, att få ta del av lidandet för Jesus skull. Det blev något av en slags känsla av njutning i att bli hånad och retad för det val jag gjort, att följa Jesus. Jag satte upp en text i min bil som återfinns i en av helgens texter från Hebreerbrevet där det står. ”I tro vägrade Moses som vuxen att låta sig kallas son till faraos dotter. Han ville hellre fara illa tillsammans med Guds folk än en kortvarig glädje av synden.”

Jag satte upp den väl synligt inne i min gamla PV, för att alla som åkte med mig skulle få veta var jag stod någonstans. Förutom denna dekal så hade jag knappar både på rockslag och väskor, med olika bibelställen och andra kristna budskap, för jag ville att så många som möjligt skulle få ta del av det jag funnit i Jesus.
Visst var det naivt och kanske lite masochistiskt sätt att förmedla det som jag tyckte var det viktigaste av allt. Men mina tankar gick till de första lärjungarna som glada gick från prygel och fängelsevistelse med en känsla av värdighet. Det står i Apostlagärningarna 5:41 att ”de var glada över att funnits värdiga att förnedras för Namnets skull”.

Det låter tokigt och konstigt, men jag upplevde samma sak i min nyvunna tro. ”Den kämpande tron” är helgens rubrik, och vi möter Jesus på hembesök hos Simon, där han blir bjuden på middag. En kvinna kommer objuden in och häller en dyrbar olja över Jesus. Hon får kritik och bannor av Simon och de övriga gästerna, men Jesus försvarar henne och hennes kärleksgärning till honom.
Hur ofta har du och jag ställt oss i kön för att förhindra människor till att få ge Jesus sin hyllning på deras sätt. Nej ofta har vi varit andliga poliser som tycker att i kyrkan, där ska man bete sig på ett visst sätt.

Lina Sandell skriver i psalmen 207 vers 4. ”En liten stund med Jesus vad frid den har med sig, när kärlekslösa domar av mänskor såra mig. Om missförstådd och sargad från vänners krets jag går, en liten stund med Jesus dock helar alla sår”.

Den här lilla strofen från Lina Sandell säger en del av vad det är att leva i den kämpande tron. Att leva med Jesus betyder inte att vi blir fri från lidande, men med honom kan vi, som de första lärjungarna, glädjas över att vi funnits värdiga att lida för hans skull.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman