fredag, 20 juli, 2018

Döden och livet
gravsten

Döden och livet

september 18, 2015 Publicerad av Kommentera

Sextonde söndagen efter trefaldighet

 

Jag tror, att du som jag, har gripits av bilderna och vittnesbörden, från flyktingarna i det krigsdrabbade Syrien. Vi har hört berättelser, hur föräldrar gråtit över sina döda barn och det svåra att lämna släkt och vänner för att försöka hitta en tryggare tillvaro, i något land i Europa.

I söndagens texter möter vi Jesus där han tar del av förtvivlade människor som mist sina kära. Det berättas om tre personer, som är döda, men får livet tillbaka när Jesus talar eller rör vid dem.

En medelålders man, en ung man och en liten flicka.

Alla tre får höra Jesu röst ropas till dem in i dödens väntrum. De väcks till liv.

Visst kan vi känna, långt ner i maggropen, när vi läser om de förtvivlade föräldrarna som mist sitt barn. Det är som om det vore ett reportage från någon av våra dagstidningar.

Deras enda hopp är, att Jesus ska komma och göra ett under.

Många är vi som stått vid en sjuksäng och sett hur livet sakta runnit i väg från någon som vi älskat. Vi har sett hur de plågade ansiktet blivit slät och vackert när döden så sakta kom.

Vi sådana tillfällen hade vi gärna velat göra som Jesus, ta den dödes hand och säga, res dig upp. Men nej, svaret har uteblivit. Himmelen verkade så tyst och livet runt omkring stannade upp för ett tag.

Det söndagens texter vill belysa, det är, att det finns ett hopp, mitt i mörkret.

Han som är uppståndelsen och livet finns där ”bakom alla skuggorna.”

Liksom hösten gör oss påmind om, att livet i naturen går till vila, så ger också bibeln oss bilden av döden, som ett steg in i en vila med Gud.

Vi blir påminda om, att Jesus har makt över döden och livet. Att han är garanten för ett liv i evigheten.

Jesus gör undren för att demonstrera, att Guds rike har kommit. Han botar sjuka och uppväcker döda. Men han avskaffar inte sjukdomen eller döden i den här tiden. Men tack och lov får vi, år 2015, ibland se, att Gud gör under mitt ibland oss.

När Jesus kommer tillbaka, som jag tror ska ske ganska snart, då ska vi, fullt ut, få se att han har vunnit seger över sjukdom och död. Då blir alla våra frågor besvarade.

Då ska vi få se vad bibeln menar, att livet med Gud är ett överflödande liv.

Allt gott

Gösta Degerman