söndag, 19 november, 2017

Domsöndagen
TSM_7_altartavla

Domsöndagen

november 18, 2015 Publicerad av Kommentera

Kristi återkomst

Frankrike, Europa, världen är i sorg efter de fruktansvärda terrordåden i Paris. Det är som hämtat från en våldsam Hollywood film. Jag har suttit framför TV:n och följt rapporteringen och gråtit med de franska folket. Det var också gripande att se, att det svenska landslaget bar sorgebindlar som en solidaritets symbol, under matchen mot Danmark. Innan matchen stod alla spelarna i mittcirkeln och hela Friends Arena var fullständigt tyst under den minut, då man med böjda huvuden, bad och tänkte på alla offren i Paris. På samma sätt när Madonna hade sin konsert, greps publiken av en känslosam stund, när popikonen ville att man skulle hedrade alla de drabbade med en tyst minut.

Islamska staten har tagit på sig ansvaret för dessa terrordåd. De har satt sig som domare över det västerländska sättet att leva.

Söndagens texter handlar om en domsscen som Jesus målar upp i sin liknelse om fåren och getterna. Han talar om att det vi gör mot våra medmänniskor, det gör vi mot honom själv. Han säger i texten: ”Allt vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta det har ni också gjort mot mig.”

Hur vi möter och behandlar flyktingen, invandraren, medmänniskan det har betydelse inför Gud. Vi människor fäller ofta orätta domar över varandra, men det är en som är allas domare som vi alla en gång ska möta, nämligen Jesus Kristus själv. Den dom som dessa terrorgrupper fäller över det västerländska samhället är en dom som kommer att falla över dem själva i slutändan. Jesus säger nämligen att ”Den som tar till svärd ska med svärd förgås.”

I nyhetsmedierna har vi fått höra om och om igen, att vi inte ska gömma oss, utan vi ska stå upp för varandra och se till att rädslan inte får stoppa alla de goda krafter som vi har i vårt samhälle. Jesus orden om att allt det vi gör mot vår medmänniska, det gör vi också mot honom. Dessa ord måste få döma och träffa oss djupt i hjärteroten för att vi ska få ett annat perspektiv på bland annat de hemlösa, flyktingfrågan, EU-medborgare och andra behövande som vistas i vårt närområde.

När vi låter Jesus-ordet träffa oss, då får vi ett annat perspektiv på hur vi ska se på vår medmänniska. Mänsklig kärlek är inte alltid beständig, men Guds kärlek i Kristus Jesus är en kärlek som inte förändras. Vi misslyckas i våra försök att leva ut Jesu kärlek till våra medmänniskor, vi förmår inte älska vår medmänniska på samma sätt som Jesus älskar dem. Domen når oss ända in i hjärteroten att vi inte har lyckats göra det som Jesus ville. Därför är det tryggt att på domsöndagen få gå till gudstjänsten och få höra, att det finns en som har älskat fullkomligt i vårt ställe, nämligen Jesus Kristus.

Evangeliet är att från Guds tronsal ropas det ut över oss: ”Det finns ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus”.

En skön Helg önskar jag dig

Gösta Degerman