söndag, 21 oktober, 2018

Enheten i Kristus

Enheten i Kristus

september 4, 2015 Publicerad av Kommentera

Fjortonde söndagen efter trefaldighet

 

Ett av mina intressen är fotboll. Jag ser gärna på allt det som TV:n kan erbjuda.

I början på veckan såg jag Malmö FF besegra Celtic i Champions League. Jag följer med intresse Piteås damer i allsvenskan. I dag söndag har de spelat oavgjort 2-2 hemma mot serieledarna Rosengård. Tränarna för de båda lagen talar varmt om att det var en stark enhetlig laginsats.

Det är ju en svår uppgift att foga samman en massa duktiga individualister till ett enhetlig lag.

Söndagens texter handlar om en enheten i Jesus Kristus. I kyrkan på jorden, här i norrbotten, finns många olika individualister. Vi är mycket olika på alla sätt men vi strävar att fungera som ett team, ett lag, en kyrka. I sin förbön för oss ber Jesus i texterna om, att hans församling ska var ett, som Han själv och Fadern är ett.

Genom två olika sorters språk försöker Johannes i sin text berätta för oss, hur det Gudomliga livet i Kristus verkar i oss som hans lärjungar. Nämligen genom kärlekens och enhetens språk.

Jag har haft 12 syskon. Vi är 10 stycken som fortfarande är i livet. Det blir inte så ofta som vi träffas eftersom vi är utspridda över Sveriges avlånga land. Men när vi träffas blir det kramar, skratt och även gråt, eftersom vi också kan dela det som är svårt och sårbart. Vi har haft samma uppväxt, samma föräldrar och ätit samma mat, trots detta är vi ganska olika varandra. Men ändå känner vi en stark enhet och kärlek till varandra.

Varför kan ni inte vara sams i kyrkan?

Den frågan får jag någon gång då och då. Visst verkar det som om att vi är väldigt osams, när vi sitter i våra olika kyrkor, men det är inte riktigt som det ser ut.

Som ett exempel har vi i Piteå, ett starkt, och viktigt, ekumeniskt arbete, som har fått vara till ett vittnesbörd, om de kristnas vilja att enas, kring det väsentliga, nämligen Jesus Kristus. Vi är syskon i Kristus, men vi är ganska olika varandra.

Visst har vi stridit om olika lärofrågor, visst finns det mycket som vi skulle be varandra om förlåtelse för, men det finns en djup enhet ändå i Kristi kyrka på jorden. Vi vill följa vår coach, vår tränare, vår ledare Jesus Kristus. Vi vill att hans bön om enhet ska bli verklighet. Han säger i en av helgens texter, att då ska värden tro, och då ska värde förstå, när vi talar och förmedlar kärlekens och enhetens språk. Så länge vi har fokus på Jesus behöver vi inte vara rädda för att samarbeta, för den Helige Ande som är vår hjälp coach, han längtar att föra samman alla kristna, till en gemensam laginsats, för att världen ska tro och förstå.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman