måndag, 20 november, 2017

Frälsningen
IMG_3216

Frälsningen

november 8, 2017 Publicerad av Kommentera

Tjugoandra söndagen efter trefaldighet

I Vanuatu, en ögrupp norr om Australien, fanns ett mandomsprov bland unga män att kasta sig ut från klippor med fötterna bundna i lianer. Världens första moderna bungyjump utfördes av engelska studenter 1979. I Sverige lanserades bungyjump för första gången 1990 i Göteborg, då ett hopp skedde från Älvsborgsbron, allt enligt Wikipedia.

Men det inte Wikipedia vet om, det är att jag och mina två äldre bröder var först med detta i Sverige. Vi hoppade inte från någon bro utan från övervåningens fönster. Vi var i åldrarna mellan tio och femton år gamla. En äldre bror hade köpt ett starkt gummiband med handtag, eftersom han tänkte bygga upp sina muskler med den. Vi små bröder vi band fast gummibandet vid fönstret och hoppade ut genom vårt pojkrumsfönster. Vi band inte fast gummibandet i fötterna utan vi höll i handtaget och hoppade. Det blev en väldig rekyl när gummibandet tänjdes ut och vi nådde nästan ner till marken innan det med en väldig fart bar iväg uppåt igen. Vid ett sådant tillfälle hade vi gäster som satt i vardagsrummet. När de såg ut genom fönstret då såg de små pojkar tvärdyka upp och förbi vardagsrumsfönstret och det blev slutet av det roliga för oss. För då kom nämligen mamma stampandes uppför trappan, hon var jättearg och orolig för att vi skulle göra oss illa. Men tack och lov, den gången kom pappa oss till hjälp och räddning, därför att han såg det roliga i vårt hoppande, därför blev det inte någon bestraffning om vi lovade att genast sluta upp med vårt tilltag.

På söndag firar vi farsdag, en dag som köpmännen uppfunnit för att skapa en orsak till att vi som konsumeter ska köpa något extra till våra fäder. Slipsen har ju varit gångbar som farsdagspresent i många år, men vi män använder inte längre slipsen så ofta, därför kommer vi som fäder kanske få nya kalsonger eller ett par sockar. Det är ju inte fy skam det heller.

Frälsningen är temat för söndagens texter. Det handlar om att vi som människor är räddade inför evigheten genom Jesu offer död på Golgata. Paulus skriver, ”Alla har nu fått del av Guds överflödande nåd, nådegåvan som bestod i en enda människa, Jesus Kristus”.

Den hotande domen når oss inte längre eftersom Jesus gått in och fullgjort allt det som vi skulle.

Vi hörde stegen i trappan av en rädd och arg mamma som ofta sa, ”Nog jere väl föronat ska ja vri öra å je”. Men det gjorde hon aldrig även om det ibland blev en dask eller en luggning när vi inte gjorde som hon sa. Pappa kom också upp, men han gav oss frisedel från straffet som vi annars hade fått.

I dag förstår vi att både pappa och mamma med gästerna i vardagsrummet skrattade gott åt vårt tilltag.

Frälsning betyder räddning, att någon annan kommer in och tar på sig straffet för det som vi har gjort fel. Den kristna Guden är en Gud som sträcker sig ut för att omfamna sina barn, han är inte ute efter att straffa, istället går han själv in och tar straffet på sig för all vår olydnad. Vi har en Far i himlen som vill sina barns bästa. ”Om ni har sett mig har ni också sett min Fader” säger Jesus.

Han är avbilden av hur Fadern är, hur hans hjärta är, hur han ser på dig och mig. Bland de sista orden Jesus säger på korset, när de romerska soldaterna driver de stora spikarna genom hans händer och fötter, det är. ”Fader förlåt dem för de vet inte vad de gör”!

Att bli frälst är att släppa taget om sitt eget och bildligt hoppa ut och tro att någon tar emot dig. Vi pojkar vi visste att gummibandet skulle hålla därför att vi hade provat på detta förr.

Miljoner människor runt om i vår värld har provat och sett att frälsningens band som Jesus givit oss att den håller. En sådan frälsare har vi, en sådan Fader har vi, som ser i nåd till oss. En Far som tar emot oss när vi hoppar ut i det okända.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman