måndag, 20 november, 2017

Guds rike är nära
bil

Guds rike är nära

november 30, 2016 Publicerad av Kommentera

Andra advent

Det var en söndag morgon i bilen, på väg till kyrkan, som hustrun gav mig en analytisk tanke om varför det oftast är jag som kör när vi ska någonstans. Hon jämförde mig med gamla kort vi hade på hennes och min morfar. Oftast stod då familjen uppklädd framför boningshuset och med husfadern i en centralplats med sin häst. Hästen var ju en statussymbol som husfadern ville visa upp. Frugan menade att det var ungefär likadant i dag fast då visar vi män upp våra bilar. Jag kunde väl ge henne delvis lite rätt, eller kanske ganska lite rätt. För mig är inte bilen en statussymbol utan ett fortskaffningsmedel. Jag ska förflytta mig från A till B och då behöver jag en bil som jag kan lita på att den startar när jag vill iväg. Det är, tror jag, det närmaste jag kan komma sanningen i mitt biläggande, även om jag tycker det är roligt att prova olika bilar och gärna kör bil. Hästen var för morfar livsviktig eftersom den hjälpte honom till att skaffa inkomst och levebröd till familjen. För mig är väl inte bilen livsviktig, men utan den skulle det bli ganska besvärligt att klara av de åtagande jag har som präst. Visst, jag skulle kunna cykla eller åka buss, men oj så besvärligt det skulle vara för en bekväm, urban människa som jag har blivit.

Varför fotot på morfar och hästen blev aktuell det var på grund av alla de pappersbilder som frugan fixat via fotoaffären. Vi hade äntligen gjort slag i saken och framkallat alla bilder vi tagit i våra telefoner och andra digitaliserade gamla foton.

Det blev en tjock bunt av alla möjliga bilder. Där fanns bilder på våra mor och farföräldrar våra egna föräldrar, våra barn och barnbarns besök på olika platser. Det blev en nostalgisk tidsresa för oss båda. Dessutom har vi kostat på oss att digitalisera alla våra super åtta filmer från sjuttiotalet. Förstår ni vilka nostalgiska kvällar vi har att se framemot.

Jesus säger i helgens texter ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”
Det speciella med andra advent är att det talar om ett andra advent. Det talar om att Jesus ska komma tillbaka. När Jesus talar om att Guds rike är nära är det inte en nostalgisk tillbaka blick på det som hänt förr, utan det handlar om ett NU. Nu är tiden inne att möta honom. Det är inte en nostalgisk, känslomässig tillbakablick till det som hände vid Jesu födelse, minnen av forna Julottebesök med vackra julsånger och härlig stämning. Nej tiden är inne för Guds besök i ditt och mitt liv. Inte i går eller i morgon utan i dag är tiden inne.

Vi sjunger i Anders Frostensons psalm 39, ”Öppna ditt hjärta i bön och bot, upplåt vart hemligt rum. Red dig att taga Guds Son emot, tro evangelium: himmelriket är nära”.

Det gamla evangeliet har jag predikat i många år nu. Det är samma gamla budskap om nåd, frid och syndernas förlåtelse i Jesu Kristi namn. Men ändå blir det på något märkligt sätt något nytt när evangeliet flyttar sig från huvudet ner till hjärtat. Jag brukar säga ganska ofta att när man börjar umgås med Jesus blir åsikter till insikter. När evangeliet blir verklighet i ens hjärta då förvandlas detta gamla budskap till något nytt. Kristen tro är inte religion utan relation, kristen tro är inte ett åsiktspaket utan den vilar i en historisk händelse där Gud själv möter människan med sin nåd genom barnet i krubban och korsets lidande, död och uppståndelse.

Om vi återgår till häst och biläggandet som en statussymbol, kan vi säga att för den kristne är statussymbolen, krubban och korset. Detta är själva nyckeln till livet med Gud. Däri finns livet, förlåtelsen, glädjen, hoppet, kärleken och också stoltheten att få kallas barn åt Gud.

En skön adventstid önskar jag dig. Gösta Degerman