måndag, 20 november, 2017

Herrens moder
Kollektupprop-januariinsamlingen-2015-3

Herrens moder

december 18, 2015 Publicerad av Kommentera

Fjärde söndagen i advent

 

För snart 42 år sedan, när frugan fick beskedet från distriktsköterskan, att hon var med barn, då brast alla fördämningar inom mig av lycka. Jag skulle bli pappa. Jag lyfte upp frugan och svängde henne runt i köket av ren eufori. Vi skulle bli föräldrar, visserligen mycket unga sådana, men lyckan för oss båda visste nästan ingen gräns. För några dagar sedan läste jag i en ganska färsk utredning, att många föräldrar mister sin lycka när de får barn, precis tvärtemot vad vi alltid talar om, att lycka, det är att få barn. Jag vet inte hur den utredaren har använt sitt material, och vem han intervjuat, men jag och frugan skulle inte ha passat in i den utredningens slutsats. För oss blev det en underbar välsignad tid, med små barn omkring oss. Visst har det varit tufft ibland, men den glädje, och lycka, barnen, och nu barnbarnen ger oss, den går inte att sätta i tryck.
Kanske har du varit med om att få ett besked, som du inte kunde vara tyst om. Jag kunde i alla fall inte hålla tyst om, att vi skulle ha barn, därför ringde jag nästan på en gång, hem till mor och far för att berätta den glada nyheten. Min mor som fött tretton barn tog ner mig på jorden genom att säga, ”Ta det lite lugnt, det har inte gått tre månader”. Hon visste att en graviditet kunde gå fel ibland, därför ville hon att jag inte skulle tala allt för högt om detta, innan tre månader hade gått.

Texterna denna fjärde söndag i advent handlar om Jesu mor Maria. Hon hade fått besök av ängeln Gabriel som sagt till henne att hon skulle bli mor till Guds Messias.

Maria blev sprängfylld av glädje, förundran, nyfikenhet och kanske också av tvivel. Kan det hon varit med om verkligen vara sant? Därför går hon till sin släkting Elisabeth som också har varit med om något extra ordinärt i samband med att hon blev med barn.

Kanske behövde Maria komma bort från blickarna, skvallret och de menade blickarna från människorna i Nasaret eftersom hon ännu inte var gift och redan med barn.

Hon behövde själavård. Hon behövde någon att dela sitt hjärtas oro och glädje med. Hon behövde bekräftelse. När hon kommer till Elisabeth möts hon av ett högljutt glädje rop från sin släkting: ”Välsignad är du mer än andra kvinnor och välsignat är det barn du bär inom dig”. Maria bar välsignelsen inom sig till Elisabeth och till en hel värld.
Vi kommer snart att fira Jesus födelse. Vi kommer att fira Guds underbara gåva till världen, i det att han gav oss sin ende Son.
Vet du om att du är välsignad i Jesus Kristus med all den himmelska värdens välsignelse. Jesus är Guds välsignelse till vår värld i dag.

När du läser och hör om barnet i krubban, då är det Din välsignelse som ligger där. Detta lilla barn som Maria bär till världen är Guds underbara frälsning till dig och mig. Är det inte något fantastiskt stort att få berätta om? Jag för min del kan inte hålla tyst om det, jag måste få berätta om det allra största som hänt mig och världen.

Är det inte stort och välsignat att fira Jul?

En välsignad helg önskar jag dig.

Gösta Degerman