måndag, 20 november, 2017

Kärlekens väg
karlekens_vag

Kärlekens väg

februari 13, 2015 Publicerad av Kommentera

Fastlagssöndagen

 

När jag efter jul och nyårstiden, har tittat på kvällspressens löpsedlar, så har det ständigt varit tips, om nya revolutionerande sätt att gå ner i vikt.

Dessa löpsedlar har gett mig en liten tagg, varje gång som jag läst dem, eftersom min badrumsvåg säger till mig, att jag är överviktig. Jag är alltför tung i förhållande till min längd. Därför har jag just påbörjat ytterligare en diet för att få kontroll på den skenande vågen.

Mina barn har förstås sett att pappa gått upp i vikt, och kärleksfulla som de är har de köpt en tavla till min tröst, som nu finns uppställd i mitt arbetsrum. På tavlan kan man läsa (ursäkta språkvalet):

Bättre överviktig än skitviktig.

Tavlans underfundiga text ger mig tankar på vad som är viktigt här livet. Jesus talade aldrig om vikt eller utseende. Han förkunnade alltid relationer på något sätt. För honom var det viktigt att proklamera relationen med Honom, med Fadern och med varandra.

Han gav oss inte den kristna tron som en information utan den kristna tron är ett möte, en relation. För honom var det viktigt att förmedla Faderns ömma hjärta till oss. Han sa: ”

Jag och Fadern är ett.

Den som har sett mig har sett Fadern.

Det var så viktigt för honom att demonstrera Faderns stora kärlek till oss människor, att han offrar sitt liv för detta. Han gick kärlekens väg. I helgens texter möter vi Jesus på väg upp till Jerusalem för att möta sitt lidande och död. Men han stannar till när han hör en blind man ropa, ”Jesus Davids Son förbarma dig över mig”! Jesus botar honom och hela folkhopen bryter ut i en lovsång till Gud.

Hela Jesu förkunnelse handlade om relationer. Relationen människor emellan och mellan människa och Gud. Det handlade om att gå kärlekens väg. Den kristna tron är inte ett budskap utan ett möte, ett möte med den uppståndne Herren Jesus Kristus. Den kristna tron är inte heller ett beteende utan en relation.

Det som är viktigt i den här världen och inför den kommande är att leva i relation med Jesus. Den kristna tron handlar alltså om Jesus och om hur han kan förändra, förvandla människor i det nådefulla mötet med honom.

Nästa gång du ser en löpsedel med någon bantningsmetod så tänk på vad som är viktigt, ja vad som är det allra viktigaste, ja det kan kallas ”överviktigt”.

 

Allt gott önskar jag dig!

Gösta Degerman