måndag, 20 november, 2017

Korset
Kryss

Korset

april 2, 2015 Publicerad av Kommentera

Långfredagen

 

Du har kanske hört om pojken som fick frågan i samband med en familjegudstjänst i en av våra kyrkor, om han visste vem Jesus var. Då lär den unge grabben ha svarat. ”Ja visst det var ju han som dom spika fast på krysset.” Man kan ju småle när man hör en sådan kommentar. Den var ju alldeles riktig, frånsett att det var ett kors och inte ett kryss.

Hur många av er som läser detta brukar lösa korsord? Det skrivs ibland som ”krysset”.Jag löser kryss eller korsord med stor förtjusning. Jag har alltid ett sådant på mitt nattduksbord för jag tycker att det rensar hjärnan så bra inför det att man väntar på att John Blund ska dyka upp.

Ordet korsord är ju ett ord man kan leka med i tanken. Ordet innehåller ju två av de mest centrala orden i vår kristna tro, nämligen ”kors” och ”ord”.

Aposteln Johannes skriver att ordet är Jesus: ”Och ordet tog sin boning ibland oss”. Johannes förklarar för sina läsare att han som är ordet ”är full av nåd och sanning.” För många är livet komplicerat, och många har svårt att få vardagens alla måsten och borden att förenas i den harmoni som man söker efter.  Att lösa sitt livs kryss är nog så svårt. Att få livets alla vågräta och lodräta funderingar att fungera är inte det lättaste.

Bibelns svar på frågorna vi har finns djupast sett i Jesus. Han säger om sig själv: ”Jag är vägen sanningen och livet”. Det är ju ett enormt uttalande han gör. Han säger inte att han är en av vägarna till Gud utan han är vägen. Han säger inte att han är en av sanningarna i denna värld utan att han är sanningen och han säger inte att han är en bit av livet utan att han är livet.

I judendomen och islam lär man, att om vi omvänder oss så förlåter Gud. Men det som är de goda nyheterna i den Kristna tron är, att Gud redan har förlåtit, i sin offerdöd på korset. Jesus uppfyller alla gammaltestamentliga offer när han lider och dör, för alla människor, i alla tider. I Nya testamentet finns bara Guds famn öppen på ett ställe och det är vid korset. I Jesu korsdöd har en dörr öppnats och gjort det möjligt för varje människa att nå det stängda paradiset. Skulden är betald, festmåltiden är dukad, Far står och väntar. Förlåtelsen är total, allt av nåd, allt för Kristi skull. Detta är kristendomens goda nyheter. Frågan som finns i Guds ord och kors är bara, vill du så får du komma.

Kristen tro är inte religion utan relation. Det är en relation med den uppståndne Jesus. I Guds ord menar jag att frågorna och svaren finns på livets stora kryss. Sök dig i denna påsktid allt närmare korsets mysterium, så kanske du också kan få göra samma upptäckt som jag. Kristus är uppstånden, han lever och är levande i sin församling.

 

En skön påskhelg önskar jag dig.

Gösta Degerman