måndag, 20 november, 2017

Kristus är uppstånden
uppstatt

Kristus är uppstånden

mars 23, 2016 Publicerad av Kommentera

Påskdagen

 

 

Tomas Ledin sjunger ”Sommartider hej, hej, sommartider” Det är en ofta önskad sommarsång i radion. Jag och frugan spelar den gärna när vi sitter i båten och myser. Nu på söndag är det dags att vrida klockan framåt en timme. Nu är det tid för sommartider. Jag måste erkänna att jag alltid haft svårt med att veta åt vilket håll jag ska vrida klockan. Men en klok kvinna lärde mig att tänka på trädgårdsmöblerna. När det är vår då ställer vi fram trädgårdsmöblerna från förrådet, och när hösten kommer, då ställer vi tillbaka dem i förrådet. Genom detta enkla tips har jag fått lite bättre koll på läget.

För si så där en femton, tjugo år sedan, satt jag med en ung man i liften uppför en av våra skidbackar här i Norrbotten. Jag hade tänkt hinna med åka några svängar en sista gång innan snön hade smält bort. Den här liftturen minns jag därför att jag på ett övertygande sätt försökte få den medåkande unge mannen att förstå, att nu var det dags att skruva tillbaka klockan en timme. Den kloke unge mannen vidhöll att man skulle vrida fram den en timme. Jag argumenterade för min åsikt, medan den unge mannen blev tystare och tystare. Han tyckte nog att den gamle manen vid hans sida var alltför jobbig. Tänk vad man kan bli insnöad och fast i ett tänkande. Jag var ju säker på att jag hade rätt. Men tänk så fel jag hade.

Söndagens texter handlar om en ny tid. En ny tid för hela mänskligheten. Guds sol har gått upp och gett oss en ny syn på vem Gud är. I våra kyrkor runt om i vår värld ropas det ut tre gånger denna söndag, ”Kristus är uppstånden, ja han är sannerligen uppstånden!”  Det är en proklamation om att Jesus har besegrat döden och gett oss alla, som vill ta emot det, ett evigt liv. Detta var de första kristnas största, och ivrigaste förkunnelse. Jesus är uppstånden, Jesus lever.

Vi vrider klockan framåt en timme, för att få en timmes längre dagsljus. Det Jesus gör under påsken är att han vrider klockan tillbaka till tidens begynnelse när människan och Gud levde i harmoni med varandra. Hans lidande, död och uppståndelse öppnar vägen till Gud som förut var stängd. Nu har människan fullt tillträde till det allra heligaste av allt heligt. Guds hemlighet har blivit avslöjat vid uppståndelsen. Hur lätt är det inte att vi människor fastnar i vårt eget tankesystem. Guds tanke om världens frälsning var Jesus. Detta är en dårskap skriver Paulus för dem som inte tror, men för oss som tror är det en Guds kraft till frälsning.

Här vid norrbottenskusten fick vi under lördagskvällen vara med om ett jordskalv, det största på hundra år. Den romerske officeren som stod invid Jesu kors, fick se och uppleva jordskalv, solförmörkelse och hur döda uppstod från sina gravar. Denne officer måste med skammens rodnad på sina kinder säga, när han såg vad som hände med Jesus: ”så var då denne man en rättfärdig man”.

Jag fick ju skämmas efter mitt samtal med den unge mannen i liften eftersom jag blottade min okunskap, om hur jag skulle ställa om min klocka. Skämmas, förundras, skakas, glädjas, det ska också alla människor göra en gång inför tronen, då skall alla knän böjas, de som är i himmelen, på jorden och under jorden och alla tungor ska bekänna Jesus som sin Herre.

En dag ska vi inte bara få en timme längre dagsljus, utan den dagen, då vi är hemma hos vår Gud och frälsare, då ska natten inte längre vara till, Guds ansikte ljus ska vara det ljus som vi ska få vandra i. Då behöver vi inte bry oss om klockor och tid för då är vi hos honom som ÄR.

En skön helg önskar jag dig,

Gösta Degerman