söndag, 19 november, 2017

Livets bröd
bulle

Livets bröd

mars 1, 2016 Publicerad av Kommentera

Midfastosöndagen

 

Jag vet inte om det finns någon som kan baka bullar så goda som min hustru. Hennes bullar är så där krämiga och fluffiga, fyllda med choklad eller vanilj. Men även hennes russinkakor går inte heller av för hackor. Det roligaste, eller kanske de mest lärorika med hennes bullar och kakor, är på det sätt som hon själv avnjuter dessa läckerheter. Hennes bästa stund på dagen är fikastunden. Då tänder hon ett ljus, kokar sitt kaffe, dukar upp bullfatet, och även om det bara är en enda bulle och kaka framme så ska det dukas fint. Sen fixar hon till en kudde bakom sin rygg, hon lutar sig tillbaka i kökssoffan och lägger gärna upp fötterna på en stol. Hela hennes livsmönster vid denna tidpunkt på dagen andas förnöjsamhet. Men den platsen där hennes förnöjsamhet verkligen strålar som solen på en klarblå himmel, det är när hon sitter med sin bulle och kaffekopp i båten.

Helgens texter berättar om hur människorna följer efter Jesus på båtar över Genesarets sjö. De hade fått smaka på ett extra gott bröd, när Jesus hade bjudit på ett stort kalas, för femtusen människor. Det var ett märkligt under där han bad en bön över fem kornbröd och två fiskar och detta räckte till alla dessa människor.

Det Jesus ville med brödundret var, att de skulle se och förstå, att det var Gud som handlade med dem. När han i texten möter folket förklarar han för dem han är livets bröd.

Jesus säger, att den som kommer till honom ska inte behöva hungra och den som tror på honom ska inte behöva törsta. Han är det brödet som ger världen liv.

Nu på söndag är det brödsöndagen, då kommer det att firas nattvard i många av våra kyrkor, där prästen lyfter upp det naggade osyrade brödet, och säger. ”Brödet som vi bryter är en delaktighet av Kristi kropp”. Då svarar församlingen. ”Så är vi, fastän många, en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd”.

När frugan och jag fikar tillsammans delar vi ofta på bullen, det gör vi enbart för att få i oss mindre kalorier. Kalorier är en måttenhet på energi. Det vi gör i den heliga nattvarden är, att vi delar Kristi kropp som livets bröd, han som ger världen liv. Hans om är Guds energi, Guds kraft och Guds dynamit det är honom vi möter i nattvarden.  Där i denna heliga stund infinner sig lite av den där förnöjsamheten jag försökte beskriva som frugan upplever vid fikastunden. Vi som delar detta bröd och detta vin tar del av något himmelskt och heligt. En obeskrivbar närvaro av Guds helighet, en inre vila och ro infinner sig. Vi tar del av det som Jesus säger om själv. ”Jag är livets bröd”.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman