måndag, 20 november, 2017

Nåd och tjänst
almanacka

Nåd och tjänst

januari 19, 2016 Publicerad av Kommentera

Septuagesima

 

 

Vad längtar du efter? Vad hoppas du att 2016 ska ge dig? Vad är din drivkraft i din vardag?

Jag har funderat på vad det var som drev de första kristna? Vad var det som drev dem att gå i döden för det dom trodde på? Vad var det som drev Paulus till att resa och utsätta sig för de faror som han gjorde? Vad var det som drev unga män till att offra sina liv under slutet av 1800-talet, när Missionsrörelsen, Evangeliska fosterlands stiftelsen, (EFS), skickade den ene efter den andre ut till Galla i Etiopien, för att sprida evangeliet om Jesus Kristus? ”Till Galla och dö”, var ett slag ord man använde sig av. Vad var det som drev dessa ”läsare” under 1800-talets väckelser, till att sätta sig upp emot konventikelplakatet och låta sig deporteras och skickas i fängelse? Vad var det under 1950-talet som drev människor här i Norrbotten, till att vittna, och föra väckelsen vidare? Vad är det som i dag driver människor till att offra sina liv i martyrskap? Aldrig förr har den kristna kyrkan haft så många martyrer.

Vad är det för en kraft som driver unga män och kvinnor att vecka efter vecka komma till bönhus och kyrka, för att hjälpa barn och ungdomar in i det kyrkliga arbetet?

Jo jag tror att dessa människor har gjort en upptäckt och det är att de har sett att Jesus Kristus lever.

Helgens texter handlar om nåd och tjänst. Septuagesima betyder att det är 70 dagar kvar till påsk. Påsken handlar om att Jesus led, dog och uppstod för oss och genom detta öppnade han en väg för alla människor, i alla tider, en ny möjlighet att nå Gud.

Har man gjort den upptäckten att Jesus inte är en snäll farbror, som levde för länge sedan, utan har förstått att Jesus faktiskt lever i dag, och att han lever i våra hjärtan, då drivs vi in i att, leva i nåden och tjänsten. Det går inte att sära på. Nåden följs av tjänst.  Det var drivkraften för de första lärjungarna, det var drivkraften för Paulus, det är drivkraften för Jesus lärjungar även i dag. Det är drivkraften för mig 2016.

Jag läste om en man som sa ” Jag vet inte om det är något galet med mig men det enda jag längtar efter är att möta Jesus”.

Det är, tror jag, en god sammanfattning på vad som är drivkraften för mig och för så många kristna att vi längtar efter Jesus, Jesus och ingen annan än Jesus.

Det är djupast sett det allra viktigaste att Guds folk ska se och förstå att Jesus är det enda vi behöver. Det handlar om nåd och tjänst. Det börjar med nåd och det för automatiskt ut till tjänst för att Jesus ska bli sedd, trodd och älskad.

”Jag vet inte vad det är för galet med mig, men det enda jag längtar efter är att möta Jesus”.

Var rädd om din längtan det är den Helige Ande som har skapat denna längtan i dig. Jesus är ingen programpunkt, han är inte ett filosofiskt tänkande av någon religiös fanatiker, utan han lever.  Han är uppstånden. Ja han är sannerligen uppstånden. Detta är och ska vara vår drivkraft i dag, 2016, och i framtiden. Det är nåden och tjänsten.

En skön helg önskar jag dig.

 

Gösta Degerman