måndag, 20 november, 2017

Prövningens stund
disk

Prövningens stund

februari 12, 2016 Publicerad av Kommentera

Första söndagen i fastan

 

 

Hur har du det i ditt kök? Jag har fått en konstig tanke om köket. Jag undrar nämligen om det är en plats för en karl? Jag har fått ta över mer och mer av köksbestyren hemma. Men det är något konstigt som händer med mig när jag är i köket. Jag gör nämligen illa mig, gång på gång. Nu senast fick jag ryggskott när jag skulle ställa in en tallrik i diskmaskinen. Före det har jag flera gånger slagit huvudet i köksskåpsdörrarna, halkat på köksmattan, stuckit mig i knivar i diskmaskinen. När jag lagar mat händer det ofta att jag bränner mig i stekflottet eller skär mig i någon av knivarna. Det är en prövning att försöka vara huslig när man är en karl i min ålder.

Visst jag vet att jag är klumpig, och vill gärna att saker och ting ska gå fort, dessutom vill jag imponera på frugan, med min matlagningskonst och huslighet. Tyvärr så misslyckas jag ofta, även om intentionerana är mycket vällovliga.

I helgens gamla testamentliga text möter vi bröderna Kain och Abel som tillagar ett offer inför Gud. Kain tillagar ett offer av markens gröda, medan Abel tillagar offret av ett ungdjur. Gud tyckte mer om Abels offer och det gör Kain vred på sin bror, som leder till det första brodermordet i historien. Känner vi igen oss i berättelsen? Hur beter vi oss när någon i familjen blir favoriserad? Som förälder är det ju ofta en prövning att försöka vara så rättvis som man kan mellan barnen. Oftast så lyckas vi med konstycket att ge uppmuntran, men ibland så lider vi skeppsbrott i den goda viljan att vara rättvis och lyhörd.

I helgens evangelietext börjar Jesus tala i klarspråk till de skrämda lärjungarna om sin förestående död och uppståndelse. Som en curlande förälder ställer sig Petrus upp och säger, ”Må Gud bevara dig Herre. Något sådant skall aldrig hända dig”. Petrus hade tidigare fått höra av Jesus att han var Klippan på vilken han skulle bygga sin församling. Därför var det kanske inte så konstigt att Petrus kliver fram och tar initiativet till att beskydda den Herre och Mästare han älskade. Men Jesus tillrättavisar honom med att säga, ”Dina tankar är inte Guds tankar utan människors.”

Kain och Petrus ville ju så väl, men de misslyckades i sina försök. Ungefär som för mig i köket, eller mina tafatta försök att vara en god förälder, jag ville så väl men ofta har jag misslyckats.

Levi Petrus skrev, ”Prövningar vi möta får, men vi ofta ej förstår, Herrens vägar, när han önskar att vi himmelen ska nå”.  Fastetidens texter leder oss genom de prövningar som Jesus fick utså för att ge dig och mig en öppen väg till himlen.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman