måndag, 20 november, 2017

Jesu födelse
SundetCO

Jesu födelse

december 23, 2014 Publicerad av Kommentera

Jesu födelse

 

”Fröjdas vart sinne, julen är inne, frälsaren kommen är, ” så sjunger vi i en av våra julpsalmer.

Tiden var inne för Maria att föda sitt barn. Tiden var inne för Gud att besök jorden. Tiden var inne för Guds frälsning.

Jesus föds i Betlehem som betyder ”brödhuset.” När han senare undervisar om sig själv, säger han, att han är det levande brödet. Han läggs i en krubba, en matho som en hälsning till oss om att han är livets bröd. I nattvarden delar vi brödet och säger ”Kristi kropp för dig utgiven”.

Förstår du Guds språk? Guds språk är krubban och korset. Det handlar om att Gud ger sig själv för oss.”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” ”Fröjdas vart sinne”, för Gud kom till oss, till dig och mig för att ge oss, av hans eviga liv.

Käre läsare, förstår du att julen handlar om dig? Det var för dig som Jesus kom, det var för dig han dog, det var för dig han uppstod, det är för dig som förlåtelsen gäller. Fröjda dig för du är förlåten, fröjda dig du är fri.

Du säger i ditt hjärta att du inte kan tro. Då svarar Gud dig genom barnet i krubban. ”Jag vet det mitt barn, men jag tror på dig”. Du säger att du inte kan älska Gud på ett rätt sätt. Då svarar Gud dig genom barnet i krubban. ”Jag vet det mitt barn, men jag älskar dig”. Du säger förtvivlat att du varken kan eller orkar be. Då svarar Gud dig genom barnet i krubban. ”Jag vet det mitt barn, men jag ber för dig”.

Fröjdas vart sinne för julen är inne med sitt budskap om kärleken och förlåtelsen från Gud.

En god jul önskar jag dig i Jesu namn.
Gösta Degerman