måndag, 20 november, 2017

Uppenbarelsens ljus
uppenbarelsensljus

Uppenbarelsens ljus

februari 4, 2015 Publicerad av Kommentera

Kyndelsmässodagen

Jag har ett innerligt och viktigt böneämne att delge er som brukar läsa mina rader. Det gäller den utvisningshotade lilla flickan Maria som bor i Blåsmark tillsammans med sin fosterfamilj. Jag kände mig så stolt och glad när jag fick stå tillsammans med många Piteåbor på byxtorget och protestera, opponera och demonstrera mot migrationsverket och politikernas snedvridna sätt att se på invandrar och migrationsfrågorna. Vad har Lilla Maria för framtid om hon inte får stanna här i Sverige? Förmodligen kommer hon att hamna på ett barnhem i Armenien. Hur ont gör det inte i mitt hjärta när jag ser mitt syskonbarn Lisa, som är fostermor till Maria, hur hon kämpar för att flickan ska få stanna. Jag har gråtit många tårar tillsammans med familjen över att Maria behöver offras på maktens och prestigens altare.

Jag ber att dessa makthavare ska få uppenbarelsens ljus över vad de kommer att besluta om.

Helgens texter handlar om det unga, nygifta paret, Josef och Maria, som kommer till templet för att överlämna sin nyfödde son till att omskäras. Han skulle få ett märke på sin kropp till ett synligt tecken på att han tillhörde Guds folk. Jesus överlämnas till den Fader i himlen han kom ifrån. Han överlämnas inte till en despot eller en prestigefull, maktgalen Herre, utan till en älskande Fader som ropade från sin himmel över honom, ”Denne är min älskade Son”.

I många kyrkor kommer det att hållas dopfest i helgen. Då kommer alla de som blivit döpta under hösten att få en dopdroppe eller en dopängel, som ett synligt bevis, ett yttre tecken, på vad som hände när de döptes. Vid själva dopakten fick föräldrarna ett ljus i sin hand, detta var också ett yttre tecken på vad som skett.  Vid ljus överlämnandet gav prästen dem ett Jesus ord.

Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.

Dessa föräldrar och faddrar har ju en förväntan, att dopbarnet ska få en fin tid med släkt och vänner i en trygg och kärleksfull miljö. Lisa och hennes familj går i en spänd förväntan, inför migrationsverket beslut, om Marias framtid. De båda profeterna i helgens texter Symeon och Hanna hade också levt i en förväntan, om att få se Guds frälsning. De lyfte upp det lilla Jesusbarnet som de mötte i templet och profeterade:

Mina ögon har sett Guds frälsning som du har berett åt alla folk och ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna.

Vad har du själv för förväntningar, inför framtiden? För ditt eget liv, för dina barn?  Inför evigheten? Har du sett att Jesus är Guds frälsning att han är uppenbarelsens ljus?

 

En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman