söndag, 19 november, 2017

Vägröjaren
vagrojaren

Vägröjaren

december 9, 2015 Publicerad av Kommentera

Tredje söndagen i advent

 

 

Har du åkt E:4an mellan Piteå och Luleå under det sista året. Om du har det, då har du sett förvandlingen som skett mellan Piteå och Norrfjärden. Vi har vår sommarstuga ute på en ö strax norr om Norrfjärden. Därför har vi under våren, sommaren och hösten passerat Trafikverkets arbetsplats och sett den väldiga förvandlingen som de utfört. Allt påbörjades för över ett år sedan. Trafikverket satte upp stora skyltar där det kunde läsas, att hösten 2015 ska detta vara klart. Jojo, tänkte jag, så där mycket mark och vägarbete klart på så kort tid. Nej den optimistiska arbetsplanen den köpte jag inte. Men jag har fått krypa till korset och erkänna att jag hade fel. För ett år sedan var det en villervalla av pinnar, stora gropar, lastbilar, schaktmaskiner, grus och asfalt. Man hade svårt att tänka sig hur det skulle bli när vägen var klar.

Nu när jag kör vägen och ser, på och avfarterna, broarna, staketen och stålräcket tänker jag, lite förvånad, ”Blev det så bra?”

Texterna till helgen handlar om Johannes döparen som sitter i fängelse för att han förklarat, att kung Herodes hade begått äktenskapsbrott. Han blev fängslad på grund av att han talade ut vad Guds ord sa, om att hålla äktenskapet heligt. Hur många runt om i vår värld dödas och fängslas för Guds ords och Jesu namns skull? Aldrig förr i världshistorien har vi haft så många martyrer som i dag.

Johannes var en vägröjare till Jesus. Han banade väg för Messias. Han proklamerade, förkunnade, förmanade, förklarade och förmedlade Jesus som Guds Messias. Jesus säger om honom att ”ingen av kvinna född, har trätt fram som är större än Johannes.” Trots sin storhet som profet, kan man skönja en strimma av tvivel hos Johannes, när han sitter i sitt fängelse. ”Är du den som ska komma eller ska vi vänta på någon annan?” Den frågan skickar han som en hälsning till Jesus. Du kanske har dina tvivel, som Johannes, om Jesus är den han säger sig vara.

Det Jesus säger om sig själv är, att han ”är vägen sanningen och livet”.  Livets väg är röjd. Den är redan farbar. Den är färdig. Vägskyltarna pekar åt rätt håll.

Vägen till livet, vägen till Gud är invigd. Den blev klar när Jesus dog för oss på Golgata. Där ropade han ut ” det är fullbordat”.

Jag ber för dig min vän att du under denna adventstid ska få upptäcka vägen och kunna utropa för dig själv ” blev det så bra”. Upptäckten kommer i ordet ”dina synder är dig förlåtna”.

En god helg önskar jag dig.

Gösta Degerman