måndag, 20 november, 2017

Vaksamhet och väntan
bil

Vaksamhet och väntan

november 10, 2015 Publicerad av Kommentera

 

Söndagen före domsöndagen

 

Har du haft jordfel i din bil någon gång? Jordfelet gör ofta så att det smyger ut kraft från bilens batteri. Helt plötsligt stannar bilen. Allt blir mörkt. Ingenting fungerar längre.

Har du haft det så i ditt eget liv? Kraften bara rann ur dig. Ingenting fungerade längre som det borde.

När man som bilägare står där med tomt batteri, är det underbart när en god vän kommer med startkablar och kopplar dessa till sitt eget batteri, då överförs det kraft från ett batteri till ett annat. Så kan det ibland vara i våra liv, att vi behöver någon vän som kommer med startkablar och ett friskt batteri, för att vi ska få hjälp, till att orka med vår vardag. Startkablarna kan vara något så enkelt som ett besök, ett vänligt ord, en vänlig blick, ett telefon samtal, ett vykort. Att få bli sedd och hörd.

Helgens texter handlar om att vara vaksam och väntande på att Jesus ska komma igen. Jesus berättar en liknelse om tio unga flickor som väntar på brudgummen. Fem av dem får slut olja i sina facklor och de slocknar. Genom att de försummat att hålla koll på oljenivån i sin fackla, missar de brudgummens ankomst. Om vi går tillbaka till bilden av startkablar och batteri, inför Jesu ankomst, då gäller det att ha översyn på batteriet och att ha fungerande startkablar.

Det är så lätt att tidens omsorger får oss att prioritera fel. Att vi vänder oss bort från det som är det viktigaste, nämligen att ha frid med Gud. När vår blick och vårt intresse vänds ifrån gemenskapen med Gud, då dräneras vi på kraften och vi tappar orienteringen. Risken att vi hamnar i andligt mörker är stort, därför behöver vi hjälp, att varje dag se om vårt ”andligabatteri”, så att det inte uppstår något ”jordfel”, som förmörkar vår andliga syn, så att vi den dag Herren kommer inte har ljus i vårt liv.

Min uppmaning till dig som läser detta är att söka Herrens ansikte varje dag, då ska ljus bryta fram i ditt liv.

Herren Jesus själv är den gode vännen som just nu är hos dig med sina ”startkablar” och sitt ”batteri” av kraft, han vill ha din tillåtelse att ge dig liv och ljus i din vardag.

Du kan finna denna kraft i bönen, bibeln, nattvarden och i församlingens mitt.

En god helg önskar jag dig.

Gösta Degerman