måndag, 20 november, 2017

Vårt dop
IMG_3808

Vårt dop

maj 24, 2016 Publicerad av Kommentera

Första söndagen efter trefaldighet

 

 

I helgen som var åkte jag och frugan ner till Umeå för att få se, hålla och lukta på vårt nyaste barnbarn. Hans namn är Albin, och är vårt åttonde barnbarn, en söt liten pojke, ni kan förstå hur stolta och rika vi känner oss.

Söndagens texter handlar om dopet och i dopritualet ber jag med orden, ”Barnen är vår framtid, vår oro och vår glädje”. Det är ju så vi känt det inför lille Albins födelse. Den har varit kantad med läkarbesök och sista veckan bodde praktiskt taget vår son och sonhustru på sjukhuset på grund av olika komplikationer. Vi var rädda, oroliga och vi fullkomligt stormade himlen med våra förböner för denne lilla krabat. Nu har vi fått se honom, hålla i honom och lukta på honom. För mig var det en mycket vacker syn, när lille Albin låg där i sin mammas famn, ovetandes om vilken uppståndelse och oro han skapat.

Det är ju mors dag till helgen och när jag skriver om mitt barnbarn är det förmodligen många mödrar som känner igen sig i det jag beskriver, om oron som  infinner sig, när tankarna kommer om framtiden.

Jag tänker att det är på ett liknade sätt Gud känner för dig och mig. Han känner oro för oss, han vill bara vårt allra bästa. Han vill ta oss i famnen, lukta på oss och krama om oss och viska kärleksord in i våra öron. Vi är totalt ovetande om hur mycket problem vi orsakat honom. Vi kan ana det vid korset när Jesus ropar ut, ”Fader förlåt dem för de vet inte vad de gör”. Vi kan läsa i Guds ord om den vedermöda som Jesus fick genomlida. Paulus skriver att vi inte kan fatta, längden, bredden och djupet i Guds kärlek till oss.

I dopet möter oss Gud med sin omfamning. Vi fick en vattenstämpel på oss som aldrig någonsin går ur. Vi är stämplade med Guds heliga vattenstämpel. Gud säger i dopet, ”du är min”. Gud har en plan med oss i dopet, nämligen att vi ska leva i vårt dop. Många är det som vandrar borta från sin bestämmelse, men Gud har i Jesus visat hur mycket han älskar oss alla. Han vill av hela sitt hjärta att vi ska vara hos honom. Valet är ditt och mitt, vill vi vara med honom får vi det, av bara nåd. Liksom en mor längtar att få sluta in sitt barn i sin famn så längtar Gud att få innesluta dig och mig i hans famn.

Vi är strax inne i sommarmånaderna, det här är en tid då vi gläder oss över värmen och ljuset. Vi har olika planer på hur sommaren ska bli för oss. En del planerar sin husvagnssemester, andra har sin sommarstuga att ta hand om, andra har planer på att besöka släkten. Medan vissa bara tänker på att vila i hängmattan eller sitta i en skön solstol och läsa en god bok.

Hur vi än har för planer inför denna sommar har Gud en plan för dig och mig. Han är som en orolig förälder som inte släpper sitt barn ur sikte. Han vill ha sina barn nära intill sig. Gud planerar inför den stora semestern, den stora friheten för alla sina barn. Han har ställt allt iordning inför den himmelska festen där vi ska få gå in i den eviga vilan, där all oro, sjukdom, ångest ska vara borta. Där i det himmelska semesterparadiset där skiner solen alltid eftersom det är Gud själv som är den evigt värmande ljuset. Där får vi, liksom vårt barnbarn Albin, helt bekymmerslöst vila i Guds famn och vara med i den stora skaran som prisar hans namn.

Allt gott

Gösta Degerman