måndag, 22 oktober, 2018

Vårt eviga hopp

Vårt eviga hopp

oktober 29, 2015 Publicerad av Kommentera

Söndagen efter alla helgons dag

I vårt kök har vi en gammal soffa som är ett arv från mina föräldrar. I denna soffa har jag sovit många år skafötters med min bror. Nu finns den alltså hemma i mitt eget kök och den framkallar en hel del minnen där den står så enkel utan några som helst utsiringar av gotisk eller gustavianskt snitt. I soffans högra hörn finns nu en grön kudde som jag fått som ett minne av symötesdamerna i Sjulnäs. På kudden är det ingraverat med vackra stygn namnet på alla damer som varit symötesinbjudare. Jag fick kudden med en förhoppning om att jag inte skulle glömma bort dom i mina böner nu när jag gått i pension. Varje morgon när jag sitter vid mitt frukostbord och har min morgonandakt ser jag denna kudde och alla dessa namn, de värmer mitt hjärta och naturligtvis skickas det en och annan bön till vår Herre när jag ser namnen.

I söndagens text säger Jesus att inte ens sparvarna under himmlen är glömd av Gud. Ja, till och med hårstråna på våra huvuden är räkande. ”Var inte rädda ni är mer värda än aldrig så många sparvar,” säger Jesus. När vi i pressen kan läsa hur skolungdommar attackeras och dödas på sin egen skola, då känner vi förtvivlan och rädsla. Hur viktigt är det inte då att påminna oss om Jesus orden återigen, ”var inte rädda”.

Lina Sandell har skrivit sången 248 i vår psalmbok som heter.”Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara.” I denna spalm har man plockat bort en vers som börjar: ” Se han räknar håren alla som från våra huvud falla.” Jag tycker att det är oerhört stort, att vi har en sådan Gud, som till och med har koll på våra huvudhår. Han som skapat kosmos och microkosmos, han som väger upp havets vatten i sin hand, han som mäter upp hela himmlen i sin hand, han känner dig och mig så väl att till och med våra huvudhår är räkande. Han känner oss vi namn, ditt och mitt namn är inte enbart ingraverade i en kudde utan våra namn är skrivna i hans händer. ”Se på mina händer är ni upptecknade” säger skriften. Våra namn är inte skrivna med bläck eller penna utan med grova spikar som drevs genom hans händer. ”Detta har jag gjort för dig” tror jag att han vill säga han till oss.

Du tycker kanske att det är svårt att älska Jesus, men då svarar han dig med att säga: ”Jag vet det mitt barn, men jag älskar dig.”

Du tycker kanske det är så svårt med tron, då svarar Jesus dig, ”Jag vet det mitt barn, men jag tror på dig”.

Du tycker kanske att det är så svårt att be, då svarar Jesus dig, ”Jag vet det mitt barn, men jag ber för dig”.

Under allhelgonatiden påminns vi om alla som gått före oss in i den himmelska vilan. Vi påminns om människor som under sin jordevandring varit våra förebedjare. Deras böner är inte förgäves, de förvaras som en vällukt inför Faderns ansikte, dessutom talar skriften om att Jesus är vår förebedjare inför Fadern.

Vi påminns i söndagens text om att, ”Var inte rädda, ni är mer värda än aldrig så många sparvar”.

En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman